Saturday, January 17, 2009

Saudaraku..

Bukankah sudah menjadi kebiasaan sifat manusia untuk membalas dendam? Apabila kita melukai hati seseorang dan sudah tentu dia juga ingin kita merasai sakit yang sama seperti yang dia rasakan. Mungkin kita tidak sengaja dan salah dalam menafsirkan perkataan atau perbuatan teman kita yang membuat kita tersinggung oleh perkataan sahabat kita yang dimaksudkannya sebagai gurauan.

Namun demikian, sebagai manusia kita seharusnya menanam sifat bermaaf-maafan dan mendoakan kesejahteraan mereka. Anggaplah itu sebagai ujian dan cabaran kita sebagai manusia yang lemah ini. "Ya Allah, ampuni kesalahan2 saudara kami yang pernah menyakiti hati kami."

Bukankah Rasulullah pernah berkata, "Tiga hal di antara akhlak ahli syurga adalah memaafkan orang yang telah menganiayamu, memberi kepada orang yang mengharamkanmu, dan berbuat baik kepada orang yang berbuat buruk kepadamu".

Oleh itu, kepada saudara2 ku, mungkin aku pernah menyakiti hatimu dan kau tidak membalas, dan mungkin juga kau menyakiti hatiku kerana aku pernah menyakitimu. Sudah pasti aku memaafkanmu. Tapi yang aku takutkan kalian tidak mahu memaafkan kesalahan2 ku.

~~Sharing is Caring~~

No comments:

Post a Comment